نیاز به سرمایه در گردش چالش بزرگ تولید فولاد

نیاز به سرمایه در گردش چالش بزرگ تولید فولاد
چهارشنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۷

 به گزارش استیل پدیا، یارجانلی، مدیرعامل شرکت صنعت ورق آرین‌پاژ، گفت: در حوزه تولید ورق‌های فولادی، با تبدیل کالا به اقلام سرمایه‌بر، مشکلات اصلی گریبان‌گیر تولیدکننده است. با ورود مقوله کمبود نقدینگی، منابع تامین سرمایه در گردش در اولویت قرار گرفته و صادرات به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین راه‌های تامین آن در کنار فروش داخلی مطرح می‌شود.

وی با بیان اینکه در ماه‌های اخیر، صدمات جبران‌ناپذیری به صادرات وارد شده، افزود: باید باور داشته باشیم که تمام ایران یک شرکت سهامی عام است و همه باید تلاش کنند تا با عرضه تولیدات واحد‌های کشور به سراسر دنیا، موجبات ارزآوری فراهم شود. با ورود پول به کشور، سرمایه در گردش به کل نظام اقتصادی ایران تامین خواهد شد، بنابراین طبیعی است که تحت‌تاثیر این امر نه‌تنها وضعیت واحد‌ها و مصرف‌کننده، بلکه وضعیت بانک‌ها نیز بهبود خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت صنعت ورق آرین‌پاژ تصریح کرد: باید باور ملی به بحث صادرات تغییر کند تا برند ایران، جایگاه برتر جهانی و منطقه شود. اهم مشکلات در صادرات، نبود زیرساخت حمل و نقل بوده که طی سال‌های گذشته نیز بسیار با توجه به بحث افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ مورد بررسی قرار گرفته است. از دیگر موارد صادرات بحث برندینگ است که موجب شد تا بهترین بنگاه اقتصادی کشور یعنی فولاد‌مبارکه را نیز در تمامی دنیا نشناسند. متاسفانه دولت از حداکثر ابزار سیاسی و تجاری خود در مقوله برندینگ استفاده نکرده است. وجود تحریم‌ها به دو صورت خرید و فروش و بحث مالی از دیگر مشکلات صادرات محسوب می‌شوند.

یارجانلی با اشاره به دیگر چالش‌های صنعت ورق‌های فولادی، گفت: پذیرش عرضه از دیگر معضلات صنعت است؛ از دلایل ورود به دوران رکود، کاهش ارزش پول ملی و کاهش قدرت خرید به‌شمار می‌رود. در نتیجه آن میزان مصرف محصولات کاهش و شرکت‌ها نیز ظرفیت تولیدی خود را کاهش می‌دهند. تغییر اولویت‌های مصرف‌کننده، چرخه اقتصاد را تحت‌تاثیر قرار داده و موجب معضلاتی مانند بیکاری می‌شود.