محرک‌های افزایش بهای فولاد

محرک‌های افزایش بهای فولاد
شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۵

 در حال حاضر قیمت نقدی این محصول در بازارهای مهم و بازار آتی آن هر دو نشان می‌دهد افزایش‌ها ادامه خواهد داشت. با توجه به آمارهای متال بولتن بهای سنگ‌آهن 62درصد فاین با 5/ 1 درصد رشد به بالاتر از 65دلار در هر تن رسیده که در 7 هفته گذشته بالاترین قیمت محسوب می‌شود. قیمت این محصول در ماه اکتبر حدود 20درصد رشد را تجربه کرده که رقمی کم‌سابقه است. به این ترتیب، قیمت سنگ‌آهن با 50 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال 2015 روبه‌رو‌ شده که جهشی کم‌نظیر محسوب می‌شود. در این بین، اما رشد شاخص PMI چین به بالاترین میزان از 2014 رسیده است. در حال حاضر شاخص PMI صنعت فولاد به 7/ 50 رسیده در حالی که این رقم در ماه سپتامبر 2/ 49 بوده است. به عقیده کارشناسان بهبود در بازار فولاد چین با توجه به این آمارها نزدیک به ذهن است و به احتمال قوی سال 2017 با افزایش سطوح تولید همراه شود که در این صورت انتظار می‌رود روند تقاضا برای سنگ‌آهن در دنیا بار دیگر تشدید شود.

 

بر این اساس احتمالا در واپسین ماه‌های سال جاری میلادی، قیمت‌ها برای انواع سنگ‌آهن در بازار آتی افزایش خواهد یافت؛ اتفاقی که در چند هفته گذشته استارت خورده و به این ترتیب سیگنال‌های رشد قیمت به بازار نقدی نیز سرایت خواهد کرد. به‌عنوان مثال، در حال حاضر در آخرین معامله در بازار آتی دالیان چین قیمت سنگ‌آهن به 5/ 506 یوآن رسیده که نشان‌دهنده رشد 2/ 1 درصدی برای تحویل در ژانویه 2017 است. نکته قابل توجه دیگر آنکه این روند تقریبا مشابه رکوردهای ثبت شده در بازارهای زغال‌سنگ، میلگرد و کک در همین دوره است. یعنی مولفه‌های مربوط به فولاد روندهای نسبتا مشابهی را طی می‌کنند که معنای آن رشد قیمت فولاد در آینده و در سال 2017 خواهد بود. این در حالی است که قیمت فولاد در بازارهای جهانی نیز مدتی است روند رو‌به رشدی را آغاز کرده و ادامه می‌دهد. اکنون قیمت جهانی میانگین محصولات فولادی در حدود 500 دلار است.

 

در این میان، متال بولتن در تحلیل خود اعلام می‌کند انتظارات قیمتی برای افزایش بهای فولاد و از سمت دیگر افزایش قیمت سایر محصولات وابسته یا مواد اولیه این محصول، زمینه‌های پررنگ‌تری برای روند صعودی قیمت ایجاد می‌کند. البته یک نگاه دیگر نیز در بحث سنگ‌آهن وجود دارد که نمی‌توان به راحتی از آن گذشت. تحلیلگران تکنیکال می‌گویند در ماه مه ‌سال جاری میلادی نیز قیمت سنگ‌آهن به دنبال پیش‌بینی‌ افزایش قیمت فولاد از یک طرف و کمبود عرضه این محصول در بازار تا رقم 70 دلار نیز رسید، اما ماه بعد از آن به 48 دلار تنزل یافت. هر چند در ماه ژوئن تا سپتامبر بار دیگر شاهد رشد قیمت این محصول بودیم اما این روند نیز پایدار نماند و با کاهش روبه‌رو‌ شد (روند حرکت یکساله سنگ‌آهن را در نمودار همراه ببینید).

 

بر این اساس برخی معتقدند احتمال اینکه سنگ‌آهن بار دیگر روند کاهشی در پیش بگیرد وجود دارد. به عقیده تحلیلگران تکنیکال این بازار اگر سنگ‌آهن بتواند از مرز 70 دلاری خود عبور کند قادر خواهد بود از 76 دلار نیز بگذرد، البته در این مسیر با احتیاط بیشتری حرکت خواهد کرد. با این حال برنامه تعمیرات سالانه شرکت‌های فولادی چینی در ماه نوامبر موضوع مهمی است که می‌تواند مانع از تحقق این هدف قیمتی باشد. فولادسازان این کشور در ماه نوامبر به‌صورت سنتی برنامه تعمیرات را اعمال می‌کنند که این مساله می‌تواند همچون یک سرعت‌گیر عمل کرده و مانع از تحقق بهای 70 دلاری و بالاتر شود.

 

اما عامل دیگری که بهانه خوبی برای رشد قیمت سنگ‌آهن و به تبع آن بهای فولاد در بازارهای جهانی است کاهش ارزش یوآن در برابر دلار آمریکا است. این تحلیل را گلدمن ساکس ارائه کرده و براساس آن می‌گوید افزایش بهای سنگ‌آهن و زغال‌سنگ از نظر زمانی با افت ارزش یوآن چین همراه شده است. تحلیلگران این موسسه با اشاره به اینکه احتمالا آمریکا در انتهای سال 2016 نرخ بهره را برای این کشور بالا ببرد وجود دارد که این مسأله به افت ارزش یوآن منجر شده و روند افزایشی قیمت سنگ‌آهن و سایر مواد اولیه همچون کک، زغال‌سنگ و فولاد تشدید خواهد شد. در این میان باید گفت هنوز نشانه‌ای از تغییر روند صعودی بازار زغال سنگ در چین به چشم نمی‌خورد و کمبود عرضه از رشد قیمت حمایت کرده است.

 

بعید است فعلا تولید زغال‌سنگ در چین بالا برود. در زمستان حمل از معادن به کارخانه‌ها دشوار‌تر نیز خواهد شد. باید به این نکته نیز اشاره کرد که قیمت‌ها در بازار داخلی چین به سرعت عرضه‌کننده‌های استرالیایی بالا نرفته است. فولادسازان چینی نمی‌توانند از پس زغال‌سنگ گران‌قیمت داخلی برآیند و زغال‌سنگ داخلی 90درصد نیاز آنها را تامین می‌کند. زغال‌سنگ کیفیت بالای استرالیا 250 تا 257 دلار هر تن سی‌اف‌آر و کیفیت پایین‌تر در 218 تا 220 دلار هر تن سی‌اف‌آر موجود است.

 

در پایان باید گفت به نظر می‌رسد رشد بهای تمام شده فولاد باز هم ادامه یابد؛ یعنی بیم و امید از افزایش بیشتر قیمت‌های جهانی این کالا هم بجا و هم جدی است. رشد قیمت فولاد در بازارهای جهانی ممکن است باز هم ادامه یابد. دلیل اصلی این افزایش قیمت را باید در رشد قیمت تمام شده فولاد در اقصی نقاط جهان دانست که به دلیل افزایش محسوس قیمت زغال‌سنگ و تقویت بهای سنگ‌آهن و همچنین رشد قیمت نفت خام و متعاقب آن افزایش هزینه حمل‌ونقل‌ دریایی رخ داده است. از سوی دیگر در بازار داخلی چین نیز شاهد خودنمایی خوش‌بینی نسبت به آینده بازار فولاد در این کشور هستیم که سفته بازی‌ها را در این بازار مهم در جهان افزایش داده است. به تجربه ثابت شده است که با آغاز روزهای سرد سال و پایان یافتن زمان بارش باران‌های موسمی مخصوصا در شمال و شرق چین، تقاضا برای فولاد افزایش می‌یابد که همین خوش‌بینی باعث تقویت قیمت‌ها در این منطقه شده است.
منبع: روزنامه دنیای اقتصاد