نوسان قیمت‌ آهن‌آلات در سایه اخبار بازار

نوسان قیمت‌ آهن‌آلات در سایه اخبار بازار
سه شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۳

به گزارش«فولاد نیوز»، در همین مدت مسیر قیمت‌ها در بازار و بورس كالا نیز حاكی از روند افزایشی است، هرچند بنا به دلایل گوناگون در برخی روزها آهنگ رشد قیمت‌ها تندتر است و در بعضی روزهای دیگر با عقب‌نشینی فولادسازان از افزایش نرخ، شیب آن كندتر.
بر همین اساس روز گذشته نیز شاهد نوسان دوباره بهای آهن‌آلات در بازار تحت تاثیر اخبار مربوط به آزادسازی قیمت‌ حامل‌های انرژی در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و اعلام نرخ نهایی بنزین بودیم. مضاف بر اینكه در این شرایط نرخ ارز نیز از تاریخ بیستم فروردین ماه به بعد تحركات مثبتی را تجربه كرده و رقم‌های بالای 3100 تومان را در مبادلات روزانه بازار آزاد ثبت كرده است، از این‌رو بهای محصولات فولادی به این دلیل نیز تا حدودی تحت تاثیر قرار گرفته است. در این روز برخی فولادسازان خصوصی قیمت‌های پیشنهادی تولیدات خود را در بازه 5 تا 30 تومان افزایش دادند، اما بعضی دیگر از نوردكاران مایل به كاهش قیمت‌های فروش بودند كه در نتیجه برآیند تمامی این نوسانات حاكی از كاهش نسبی قیمت‌ها در بازار فولاد روز دوشنبه داشت.
به نظر می‌رسد در شرایطی كه بورس تهران ریزش پی در پی شاخص و خروج سرمایه‌ها از این بازار را تجربه می‌كند، نرخ سود بانكی به‌رغم عدم اعلام رسمی از سوی بانك مركزی افزایش یافته و اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها با خود تورم به همراه می‌آورد، معامله‌گران ترجیح می‌دهند سرمایه‌های خود را در بازار كالاهایی نظیر آهن و فولاد به جریان اندازند، تا به این شیوه علاوه‌بر اینكه از ریسك كاهش ارزش پول خود به دلیل تورم می‌كاهند، خریدهای ارزانتری از آهن‌آلات (به دلیل پیش‌بینی رشد قیمت این دسته از محصولات در آینده نزدیك) انجام دهند. 
البته روز گذشته معاون نظارت و راهبردی رئیس‌جمهور اعلام كرد: به هر میزان كه از دریافت یارانه انصراف داده شود، شیب افزایش قیمت حامل‌های انرژی در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها كمتر می‌شود. نوبخت، با بیان اینكه اجرای هدفمندی یارانه‌ها به معنای افزایش قیمت حامل‌های انرژی و نزدیك شدن به قیمت‌های منطقه‌ای این فرآورده‌ها است، گفت: قرار نیست دولت از این افزایش قیمت‌ها استفاده كند، بلكه قصد دارد بخشی را برای خانوارها و بخش دیگر را با هدف بهبود خدمات در بخش‌های مختلف درمانی، بهداشت و غیره هزینه كند. اما گویا فولادسازان به این دلیل كه اجرای این فاز از هدفمندی برای آنها افزایش هزینه‌های تولید را به همراه دارد، مایلند با تعدیل نرخ‌های پایه خود در بورس كالا قیمت‌های بالاتری برای محصولات تولیدی اعلام كنند؛ چراكه هم اكنون نرخ پایه میلگرد از رقم‌ زیر 1700 تومان در هفته گذشته به 1700 و بعضا ارقام بالاتری در روز یكشنبه رسیده است. هرچند نرخ پایه شمش به دلیل فروش اعتباری آن از سوی فولاد خوزستان كماكان نرخ ارزنده‌ای برای خریداران به شمار می‌رود.
به این ترتیب طی دو روز گذشته در بورس كالا شاهد فروش تمامی محصولات فولادی روی تابلو و رقابت خریداران و بالطبع افزایش نرخ‌های پایه سبد میلگردهای عرضه شده از سوی فولادسازان خصوصی بودیم. به‌طور مثال، دوشنبه فولاد خوزستان بالغ بر 128 هزار و 500 تن شمش بلوم را با شرایط بازپرداخت 90 روزه و اعتبارات اسنادی ماهانه 5/2 درصد به خریداران فروخت. فولاد هرمزگان جنوب نیز 46 هزار و 500 تن سلف تختال را با قیمت پایه 1432 تومان مورد معامله قرار داد.